TAKK! Du gjør meg glad.

En slik Tascam 8-spors båndopptaker hadde min venn Audun i sitt kjellerstudio. Den gang da måtte vi investere mye tid og penger i hardware. (Opptakeren kjøpte han forøvrig av Mods (!), som på den tiden jobbet med et nytt prosjekt (The September When)).

En slik Tascam 8-spors båndopptaker hadde min venn Audun i sitt kjellerstudio. Den gang da måtte vi investere mye tid og penger i hardware. (Opptakeren kjøpte han forøvrig av Mods (!), som på den tiden jobbet med et nytt prosjekt (The September When)).

Jeg er vokst opp i en tid der det å få gi ut musikken sin var forbeholdt de få. Det var svært dyrt å spille inn musikk, og like dyrt å få trykket opp og distribuert musikken sin slik at den nådde ut til potensielle lyttere. Rett og slett en ganske så fjern drøm.

Men jeg var heldig. En av mine beste venner, Audun, hadde studio i kjelleren sin fra sent på 80-tallet. Jeg kjenner fremdeles lukten av loddetinn… Han var en Petter Smart når det gjaldt elektronikken… Jeg fikk tidlig prøve med på det å gjøre opptak av musikken min. Senere utdannet jeg meg og tok fagbrev innen lydteknikk på NISS, slik at jeg kunne gjøre gode opptak selv.

De siste 25 årene har det skjedd en ekstrem endring. Musikkbransjen (og resten av mediebransjen) har blitt digital.

Med digital mener jeg at innholdet (musikken) både produseres og distribueres på datamaskiner.

Terskelen for å gi ut musikk har nå blitt så lav, at enhver ungdom med en relativt oppegående PC - kan få musikken sin produsert og lagt ut på Spotify og andre strømmetjenester. Alle de fysiske boksene vi før trengte for å gjøre prosessering av lyd er nå borte. Dataen fikser det meste. Det er med andre ord like ekstraordinært å gi ut musikk som å ta en tur på Rema 1000 og kjøpe en middag til under hundrelappen. (Satt litt på spissen).

Det betyr ikke dermed at alle kan lage kvalitet. Ei heller at alle vil bli hørt… eller likt av sitt publikum. Selv satser vi på kvalitet fra a til å. Jeg får hjelp av de flinkeste folka jeg vet om… både som utøvere og som teknikere. Det ligger mye kjærlighet bak et talent. Jeg er heldig.

Uansett kvalitet: Å legge ut en låt på Spotify er som å kaste en fiskekrok ut på en helt vilkårlig plass i havet og tro at man skal få drømme-torsken. Det vil mest sannsynlig ikke skje. Likevel hopper mange av oss i det! Vi prøver å få napp.

Hver dag slippes 24.000 låter på Spotify. Det vil si 168.000 låter hver uke. At noen skal “gidde” å søke seg frem til din låt.. eller like/lagre den… og aller helst legge den i en spilleliste - er nesten for godt til å være sant.

Jeg var heldig å få sendetid i Lokalen på NRK Rogaland. Noe som senere ble resirkulert og sendt nasjonalt i NRK P1s Norsk på Norsk.

Jeg var heldig å få sendetid i Lokalen på NRK Rogaland. Noe som senere ble resirkulert og sendt nasjonalt i NRK P1s Norsk på Norsk.

Å få spilletid på radio er også vanskelig. Her bestemmer de ulike musikkredaksjoner hvilke nye låter som skal inn i rotasjonen. NRK P1 lager hver uke sin A-, B- og C-liste (de mest spilte på NRK P1). Jeg har fulgt litt med på utskiftnings-frekvensen her, og så få som to nye låter kan komme inn på C-listen hver uke… Gjør man det får man sin ene… eller muligens to spillinger… hver uke (A-listens ni utvalgte får opp til tre spillinger hver dag etter det jeg kjenner til).

Heldige er vi som bor i et distrikt med skikkelig lokal radio. Radio 102 blir lokale artister tatt seriøst og spilt. De fleste får komme i studio og presentere sine utgivelser… og… om man er heldig - blir man lagt til i rotasjonen. Egil Houeland er garantert skyld i å holde liv i mange kommende artisters drøm om “suksess”. (Han fortjener sin kulturpris!).

De øvrige radiokanalene: ca. 32 nasjonale og 250 lokale… er i hard konkurranse med hverandre - og spiller for det meste det aller mest kjente innen sin sjanger/nisje - enten det er kosemusikk, julemusikk eller popmusikk. Jeg har ingen problemer med å skjønne dette… Markedskreftene styrer. Man trenger lyttere for å kunne selge reklame. Lyttere får man ved å lage programmer lytterne vil ha.

Hva er poenget med dette innlegget? Jo… at jeg er svært ydmyk og takknemlig for all oppmerksomhet Julelys har fått. Den har fått en liten runddans på radio… den har blitt likt og lagret på Spotify… fått terningkast i avis… blitt delt på sosiale medier og vist frem på lokal-tv… Jeg har til og med fått spille den live for flere hundre publikummere. Så tusen takk til deg som vil høre på deler og liker. Jeg tar det ikke som en selvfølge.

Skapergleden… formidlingsgleden… og gleden av at noen ønsker å høre på…

Det er summen av de tre som er belønningen for alle oss som er involvert!

Tusen takk <3



Eivind Jul Fiksdal